Program 2009

04-25

00:00 - 24:00

In den letzten Jahren tendieren Computerspiele immer mehr dazu, sich hauptsächlich durch tolle Grafik anstatt durch interessante Hintergrundstory oder innovative Features auszuzeichnen. Dabei bleibt der Spielspaß leider all zu oft auf der Strecke. Doch das war nicht immer so! Heute wissen wir, Ressourcenhunger ist nicht immer direkt proportional zum Spielspaß. Oft ist es sogar genau umgekehrt! Gerade ältere Spiele sind aufgrund ihres simplen Aufbaus und der durchdachten Storyline spannender als aktuelle Spiele.

[img_assist|nid=381|title=Interception II|desc=|link=node|align=none|width=350|height=280]

10:00 – 16:30

[img_assist|nid=327|desc=|link=node|align=none|width=400|height=300]
Die WorkshopteilnehmerInnen bauen gemeinsam mit Luka Frelih und Robertina Šebjanič Pufis. Dabei kommen Arduino Microcontroler, Funkmodems, Lichtsensoren, USB Audio Module und weitere Sensoren zum Einsatz. Sie stellen die “Sinne und Mitteilungsorgane” der Pufis dar, Arduino ist das Hirn / Datenverarbeitungssystem der Pufis. Weiters werden das Arduino Environment (Programmierung des Arduino Boards) und Audacity (Aufnahme und Gestaltung der möglichen akust. Äusserungen der Pufis) auf der Softwareseite eingesetzt.

Workshop

Some questions Iʼd like to explore:

•Does one have to attend a formal institution to become an Artist or Technologist?

•How important is a sense of community (mentors, teachers and peers) to a learning experience?

•How important is it for learners to hack and remix their knowledge?
•How can “free” learning work alongside formal institutions such as art schools and universities?
• What elements of the FLOSS movement are most relevant to the idea of DIY / self-organised / “free” learning communities?
• What are the most valuable experiences we take from formal learning?

10:00 – 18:00

Multichannel sound projection/installation of composition for 6 prerecorded Flutes (bass x2, C x2 and piccolo x2) + live electronics composed and notatated using FLOSS tools (pure-data, perl, lilypond) a copy of the music score (10m long A3 scroll) will also be projected as a scrolling png → video.

Installation

Interaktive Video-Echtzeit Installation

[img_assist|nid=383|title=Zeichner|desc=|link=node|align=none|width=350|height=263]

Daniel Turnig installiert eine Videoarbeit, die die Betrachterin, den Betrachter, besser deren Umrisse in Echtzeit wahrnimmt und projiziert. Die Betrachtenden werden somit PerformerInnen und bleiben doch BetrachterInnen der Ergebnisse ihrer Aktionen bzw. Interaktionen. Die Software ist FLOSS und läuft auf Ubuntu Studio.

Installation

[img_assist|nid=385|title=Pufination|desc=|link=node|align=none|width=350|height=234]
Pufis represent microorganisms living in an open ecosystem, while the collection of objects functions as a sensitive sensory network. The visitor is subsumed into the artificially produced »biosphere« through active sensor-based interaction. Pufination is incomplete without interaction. There's no leading role, we're all just cohabiting.

Installation

[img_assist|nid=255|title=robomoji.|link=node|align=left|width=250|height=192]

Der Robomoji ist ein Mikroprozessor gesteuerter, cocktailmixender Roboter, der völlig automatisch den köstlichen Mojito-Cocktail mixen kann. Metall, Druckluft und Elektronik geben dem Roboter genug Kraft für einen langen, elektrifizierenden Cocktailabend.

Installation

10:00 – 13:00

This workshop will introduce participants to the world of VGA signals. Using microcontrollers it is possible to generate such signals with the very simple and cheap PIC microchip.

The microcontroller will be programmed using PIC assembly language, however, assembly coding skills are not required, as pre-programmed chips will be available. However, participants do need some soldering skills. The more adventorous can even use the prepared microcontroller to hook it up to an arduino or I2C chip, so that the VGA signal can be modified using a more powerful computer.

Participants will gain practice in using PD as a Vjing / Videostreaming tool unsing the MAEstream patch created by Ricardo Palmieri.

Workshop

The content of the workshop could cover following topics:
(depending on time and participants)

* Historical view of streaming GPL tools and techniques

* Creation of Giss channels for audio or video

* Use of simple programs ( Gstreamer, TSS, IDJC ) from the live cd Sa'habuntu for starting a stream in 5 minutes.

* Complex streams with Pure Data

* Introduction to the Distributed Multi-Media Database : publication of videos made easy.

* Technical in-depths about G.I.S.S. infrastructure and how to set-up your own sound and video server.

Required things :

Workshop

13:30 – 16:30

You have an old PDA, Handheld or iPod that you want to repurpose into a hackable music machine? Want to learn what you can do with Open Source software on embedded devices? This workshop is a place to get exposed to the possibilities.

Workshop

13:30 – 15:00

WORKSHOP
Der Workshop ist allen offen, die sich für das Netz und dessen virtuelle, digitale Bevölkerung interessieren.

Notiz: Insbesonders ist die Teilnahme von KünstlerInnen und GestalterInnen digitaler Dateien erwünscht.Grundkenntnisse im Umgang mit Befehlszeile sind von Vorteil, doch keine Bedingung.

Struktur:
- kurze Vorstellung der Hauptideen, die dem Projekt zugrunde liegen
- Installation der Software
- Seelen erschaffen
– mit Entitäten spielen
- Diskussion, Feedback, Zukunftsperspektive

Systemanforderungen: *nix.

DAUER

16:30 – 17:30

In der Pause gibt es vom Infoladen Treibsand eine Volxküche. Lecker Essen zu fairen Preisen.

Break

18:00 – 18:45

Are you addicted to or at least fascinated by maps, in print or online? I am, but for a long time I never thought it possible to create my own map. But since the dramatic growth of the OpenStreetMap (OSM) project and the associated software tools, this opened up a whole world of possibilities. There is already some variety of different general and thematic maps available on the web, and some of these will be shortly introduced here. Then, several techniques, data sources and software tools useful for creation of similar maps are presented.

19:00 – 19:20

Auf http://vektordb.lafkon.net kannst du eine Kollektion von vektorbasierenden Grafiken runterladen. Die Datenbank war zuerst als persönliches Online Archiv gedacht konnte aber auch von Freunden genutzt werden. Mit den Jahren wurde das Archiv von einem grösseres Publikum entdeckt und ein Redesign wurde notwendig. Dieser Prozess führte uns zu dem Wunsch eines Free/Libre/Open Source Grafik Repository. Der Vortrag wird die Erfahrungen vermitteln die wir gemacht haben.

http://www.forkable.eu/
http://vektordb.lafkon.net

19:20 – 20:00

My project reacts to intellectual property laws and economics especially in the field of education. Providing a collection of mostly copyrighted texts on this subject (authorship, intellectual property, plagiarism, Open Source), it uses design tactics for inaccessibility, obfuscation and “fair use” to circumvent intellectual property and propose different legality levels of text display. Accessibility, in other words, is not only a matter of ergonomy, but of social rights.

Presentation

20:00 – 20:20

robotcowboy ist ein Live-Performance Projekt, dass Pure Date mit einem tragbaren Computer verknüpft. Pure Data wird als Basis für eine Ein-Mann-Rock-Band verwendet und kombiniert den Live-Input von Stimme, Midi-Gitarre mit generativen Musik-Sequenzen auf einem embedded Linux Computer. Das ist eine Alternative computergenerierte Musik über einen Laptop zu spielen und lässt jegliche Bewegungsfreiheit eines Rockstars zu.

21:00 – 21:20

Both make up Gentlejunk and as LNT they do - Live Noise Tupi Sound und AV-Circuitbending Performances.

Example:
http://gentlejunk.net/2008/11/14/new-release-on-gentlejunk-co-netlabel-…
Download:
http://www.archive.org/details/LntSt.JohnTheFrog

Performance

21:30 – 22:00

In this performance, we'll try to make some industrial, post-noise
music in an unstable context, when the program running and all the system will be progressively erased under your eyes
and there will be no way of restoring it.. corrosive music for abrasive brains.

Links of relevance :
*http://ydegoyon.free.fr/rm-rf.html
http://giss.tv/dmmdb//player.php?ID=713
http://ydegoyon.free.fr
http://xname.cc

22:00 – 22:30

musik for the modern cow, elektronika, gegenbeat, universally transitional

Performance

22:30 – 23:00

0xA is a band not made out of people, but objects and patches. Snippets of codes that bleeps and blinks are added and modified in the online repository, where it all began. As the repository grew, 0xA evolves with it. Aymeric Mansoux and Chun Lee have been the main contributor to 0xA since 2006, They have performed 0xA across Europe, North America and Asia in places like gallery, clubs and festivals.

Duration: 20min

Performance